Menneellä viikolla piti treenata Stellan noutoa. Otin liikkeen ihan kokeenomaisesti, mutta mites kävikään? Pommi-poika säntäsi sivusta kapulan perään, nosti sen hyvin kokenein elkein ja toi minulle!

No pitihän heti kokeilla, että onko se oikeasti itsekseen oppinut noudon. Se lähtee innolla,  kiertää taitavasti kapulan taakse, nostaa ja palaa saman tien takaisin. Ihan iloisena tuo kapulan minulle käteen. Ja ilman harjoittelua! Se, mitä on harjoiteltu, on nahkapatukan tms. nostamista maasta meikäläisen läheltä ja sen antaminen minulle käteen. Ehkä se on sitten seurannut Stellan puuhia salaa.

Se, mitä seuraavaksi alan sille harjoitella on tokon ruutu. Samalla tavalla ajattelin aloittaa kuin Stellalle eli lähdetään liikkeelle tassun antamisesta, yhdistetään kosketus laattaan ja vähitellen laatta siirtyy maahan ja yhä kauemmas ja jossakin vaiheessa tulee ne ruutumerkit mukaan. Tässä kannattaa kyllä opettaa sille ekaksi naksutin.

Toinen juttu on jäljeltä keppien nosto, kun se nyt osaa tuoda minulle esineen. Siellä ei namit toimi, mutta kepit voi olla kova sana. Katsotaan.

Me ei päästy tänään Stellan kanssa Lietoon agilitykisaan. Olin pakannut repunkin valmiiksi ja koiran panta/remmi oli repun päällä. Aamuyöstä yläselkään tullut jumitus ei kuitenkaan lauennut enkä olisi kyennyt ohjaamaan Stellaa. Voi olla, että runsaan tunnin ajomatkakin olisi ollut liikaa. Mutta mennään marraskuussa Lietoon yrittämään uudelleen.